Permanent Actueel

Wil jij altijd up-to-date blijven en je kennis binnen jouw vakgebied vergroten? Hoffelijk Financiële Zorg biedt Permanent Actueel aan voor alle beroepsgroepen en dus ook voor mentoren. In je persoonlijke online leeromgeving wordt je continu op de hoogte gehouden van alle ontwikkelingen voor mentoren. Bekijk nu ons aan bod en bestel via de webshop jouw abonnement.

 
Meer informatie

Veelgestelde vragen

Ben je benieuwd wat een mentor doet of hoe jij als mentor aan de slag kunt? We beantwoorden hieronder de meestgestelde vragen voor je.

  • Wat is een mentor?

    Een mentor is de wettelijke vertegenwoordiger van de cliënt. Het is een beschermingsmaatregel voor mensen die niet goed voor hun eigen zorgbelangen kunnen opkomen. Aan de hand van de behoeften en wensen, spreken de cliënt en mentor af om hierover te praten. Iedere cliënt vult dat op zijn eigen manier in. Centraal in het mentorschap staat de bevoegdheid die de mentor heeft om voor de cliënt op te komen. Een mentor is dus geen maatje of begeleider.

  • Wat doet een mentor?

    Een mentor is verantwoordelijk voor alle zaken rondom de cliënt, behalve de financiën. Daar is de bewindvoerder namelijk verantwoordelijk voor. Er wordt ook nog onderscheidt gemaakt tussen een professioneel mentor en een vrijwillige of familie mentor.

  • Hoe word ik professioneel mentor?

    Als professioneel mentor moet je voldoen aan kwaliteitseisen, waar jaarlijks op wordt gecontroleerd. Voor zowel de professionele mentor als normale mentor moeten de volgende taken worden uitgevoerd:

    • Je regelt de zorg met zorgverleners en behandelaars;
    • Je houdt persoonlijk contact met de cliënt;
    • Je komt in actie wanneer de cliënt de benodigde zorg niet krijgt;
    • Je grijpt in wanneer een situatie niet goed is voor de cliënt;
    • Je doet verslag aan de rechter over het verloop van het mentorschap;
    • Je behartigt de belangen van je cliënt;
    • Je adviseert de cliënt bij het nemen van persoonlijke beslissingen; en
    • Je vertegenwoordigt de cliënt in zijn of haar verzorging, behandeling en begeleiding.
  • Wat zijn de incompanymogelijkheden?

    Uiteraard denken we graag met je mee over de mogelijkheden voor jouw organisatie. Neem hiervoor contact op met onze collega Dave via 010 - 760 11 00.